Ментальний фітнес: 5+5 лайфхаков креативного мислення в бізнесі

mental nyy fitness 5 5 layfhakov kreativnogo myshleniya v biznese 1 - Ментальний фітнес: 5+5 лайфхаков креативного мислення в бізнесі
Таня Касьян
Автор
Таня Касьян

Головна редакторка, авторка книги “Про що мовчать”

Ми тягаємо штанги в спортзалах, бігаємо або займаємося тенісом, щоб тримати своє тіло у формі. А щодо нашої свідомості, емоцій і почуттів? Можливо їх тренувати так, щоб бути в ментальній формі навіть в самих складних ситуаціях? Виявляється, можливо, — вважає заступник декана IE Business School, професор Норман Кертіс. На WoMo-зустрічі він розповів про те, що таке поведінковий фітнес і як «тренувати» свої звички і поведінку, щоб стати більш успішними.

Згідно з дослідженнями, працівники корпоративної сфери мають потребу в тому, щоб краще прислухатися один до одного, ефективний контроль емоцій і довіру колег по команді. Коли мова заходить про прийняття рішень, психологія тісно переплітається з економікою і в практичному застосуванні перевершує теорії. Приміром, на відміну від теорії, важко довіряти команді і вчити колег на помилках, коли справа стосується продажів і рівня прибутків. Тому дуже важливо знати і застосовувати такі поведінкові техніки в бізнесі, які приведуть вас до нових творчих ідей і правильним рішенням.

Психологія + економіка

В ідеалі економіка, як і прийняття рішень повинні бути раціональними, проте в реальності в 90% випадків це не так – присутній емоційний, ірраціональний компонент. На наші рішення впливає цілий ряд факторів: це і заповнення оперативної пам’яті людини, і звички, і ті емоції, які ми відчували перед прийняттям рішення, та рефлекторні реакції, закладені в нас генетичною пам’яттю. Наприклад, людська еволюція зробила нас вкрай сприйнятливими до оцінки небезпеки навколишнього середовища. Це призвело до того, що ми оцінюємо людину в перші 20-30 секунд знайомства і надалі не міняємо точку зору про те, чи небезпечний він для нас, чи ні, і чи ми можемо йому довіряти. В роботі людського мозку безліч обмежень, які роблять нас негнучкими.

Головні фактори, що призводять до помилок у прийнятті рішень

Проблема схвалення

Якщо у вас є теорія про що-небудь, то в аналізі даних ви віддаєте перевагу тим ідеям, які підтримують вашу теорію і очікування.

Ефект «німба»

Якщо вкрай шановний вами людина висловлює свою думку про щось, то швидше за все ви з ним погодьтеся просто тому, що його авторитет незаперечний.

Помилка гравця

Гравці в рулетку думають, що якщо в грі десять разів поспіль випадає червоний, то в наступний раз неодмінною випаде чорний сектор. Хоча за статистикою ймовірність випадання обох кольорів однакова — 50 на 50.

Робота над помилками

Є ряд прийомів і технік, спрямованих на те, щоб розбивати усталені способи мислення, змушувати аналізувати інформацію з різних сторін і боротися з шкідливими звичками нашого мозку, який у 90% випадків працює за накатаною схемою, виробленою роками.

1. Метод шести капелюхів – техніка мислення, розроблена вченим Едвардом де Боно, яка передбачає візуально структурувати інформацію, поміщаючи її в одну з шести капелюхів різного кольору. Критерії відбору інформації украй незвичні. Приміром, у синю капелюх кладуть всі міркування щодо самого розумового процесу – але такий метод допомагає «піднятися» над фактами, розглянути їх по-іншому.

2. Панель передбачень – перед тим, як прийняти важливе рішення, поради директорів звертаються до груп експертів за допомогою. Їх запрошують на нараду, щоб вони атакували ідею і довели її помилковість.

3. Post-Mortem – техніка, адаптована з фінансового аналізу. Вона передбачає аналіз інформації постфактум, після того, як подія відбулася.

4. Фокус на сильних сторонах – мозок людини влаштований так, що він чітко фіксує негатив і фокусується на ньому, в той час як позитивні моменти не приносять такого задоволення, яким буває рівень роздратування. Багато менеджери думають, що їх завдання – вирішувати проблеми, і не приділяють уваги досягненням своєї команди. У той час як вчений Тому Рат довів, що існує набір з 32 універсальних «сил», якими може володіти кожна людина. Звичайно не всі, однак йому цілком по силам 7-8 сильних сторін, на яких він може фокусуватися.

5. Mindfulness – це не духовна або релігійна техніка, стосовно до бізнесу це техніка тренування уваги. Вона допомагає краще зосередитися, сконцентруватися, тому такі компанії, як Google або Військово-морські сили США, відправляють своїх працівників та офіцерів на двотижневі курси тренування уваги. Резон для цього простий: після цих курсів команда працює ефективніше, краще, працівники менше хворіють, почувають себе здоровими і збалансованими. Тим же цілям служать медитація і йога.

Як позбутися від шкідливих розумових звичок

Звичка формується в мозку тоді, коли центр задоволення виділяє допамін, гормон задоволення від певної дії. На початкових етапах формування звички допамін виробляється, коли людина отримує нагороду за свої дії – наприклад, коли він виграє джек-пот на «однорукий бандит». Однак з плином часу почуття задоволення зміщується з кінця в початок ланцюжка – і ви отримуєте задоволення не від нагороди, а від самого факту відвідування ігрових автоматів. Так мозок зраджує нас і грає проти людини, формуючи шкідливу звичку.

Якщо ми проаналізуємо звички в бізнесі, виявиться, що нашу поведінку диктують ті ж правила, що і у шкідливих звичках. До прикладу, один з працівників бере на себе занадто багато контролю на нарадах і своєю нагородою вважає оптимізацію робочого часу, незважаючи на те, що наради не дають результатів, нових ідей і проводяться по суті даремно. Щоб позбутися звички надто контролювати колег, необхідно переосмислити те, що цей працівник вважає нагородою, і в цьому йому допоможуть самі колеги, задаючи правильні питання.

Як змінити професійні звички:

1. Практика – потрібно візуалізувати у вашій уяві, як буде виглядати зміна поведінки.

2. Fake it to make it – потрібно прикинутися, що вам подобається новий спосіб вести себе, і коли ви повторите це протягом двох-трьох тижнів, вам це сподобається, виробиться нова звичка.

3. Придумай нову нагороду – якщо вам важко змінювати звичку, то ви повинні сформувати певну нагороду за успіхи в зміну. Наприклад, якщо ви хочете позбутися від шкідливої їжі, заохочуйте себе чимось корисним і смачним.

4. Грайте – в ігровій формі змінювати поведінку і звички набагато легше.

5. Социализируйте – дослідження говорять, що якщо ви говорите комусь про свій намір змінити ту чи іншу звичку, то ймовірність успіху підвищується в три рази. Про зміну професійної звички говорите команді, вона допоможе і підтримає, а ради та оцінки вашої поведінки слід питати у колег одного з вами рівня, а не підлеглих.

За приємні подарунки дякуємо мережа салонів краси VT Style топ-стиліста Володимира Тарасюка.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

code

Next Post

Як не зійти з розуму від стресу і невизначеності

  Для багатьох з нас початок року є стресом: за плечима рік з невирішеними завданнями, несправдженими надіями, а попереду – суцільна невизначеність. Давайте спробуємо зібрати вцілілі за свята душевні сили, […]
kak ne soyti s uma ot stressa i neopredelennosti 1 - Ментальний фітнес: 5+5 лайфхаков креативного мислення в бізнесі