За матеріалами тренінгу «Дитина – частинка нас», авторства Анастасії Гарбарук, психолога, керуючої ресторану «Baby Rock«.
За анонсами наступних тренінгів слідкуйте в нашому календарі. ( Місце проведення: ресторан «Oxota na Ovets»).
Мабуть, найголовніший період у житті дитини – це вік до 7 років. Саме в цей час закінчується формування мозку, і він починає працювати на 100%.
Чому мова про мозок? Справа в тому, що до трьох років у дитини працює тільки праве півкуля. Після трьох років в роботу включається ліве, яке відповідає за логіку і творчість. Починається новий етап розвитку.
Саме з цим фізіологічним процесом пов’язаний горезвісний криза трьох років. Причому розпочнеться він у два з половиною роки чи чотири, залежить від дитини.
Головний ознака початку «кризи»: у дитини в лексиконі з’являється фраза «Я сам», він починає ототожнювати себе окремо від матері. У нього включається ліва півкуля, що відповідає за фантазію. Звідси перший обман і дивні фантазії.
Дуже важливий момент: криза трьох років буде спроектовано на підлітковий. Всі прояви будуть повторені, якщо не пережити цей період правильно.
Рекомендації Анастасії:
- терпіння, терпіння і ще раз терпіння;
- боріться з емоціями, не зривайтеся;
- правильно реагуйте на обман.
Тепер детальніше.
Якщо у дитини яскраво проявляється негативізм – категоричне «ні» на все в світі — це типовий протест на дію (адже простіше сказати, ніж зробити). У такому разі показуйте надихаючі приклади. Наприклад, паралімпійські ігри.
Розповідайте приклади зі свого дитинства, показують, що ви були такими ж, і що не відразу дорослі виростають такими чудовими. Тільки говорите щиро! Дитина легко «читає» брехня.
Хороша новина: при правильному підході негативізм триватиме не більше чотирьох місяців.
Чому важливо терпіння і уважне ставлення саме в цей період? Справа в тому, що, якщо упустити момент, це може перейти в наступний етап: бунт, деспотизм. У такому випадку дитина не тільки вимагає бути в центрі уваги, але і заподіює біль оточуючим. Малюкові настільки погано, що він не знає, як з цим впоратися, і починає шукати розради. Починає смикати мочку вуха, смоктати палець, дратувати статеві органи.
Також важливо пам’ятати, що покарання ефективно тільки з 3,5 років, коли вже є логічне мислення. До цього часу у дитини просто немає розуміння, за що його покарали, він не робить висновків.
Тому, якщо дитина виводить з себе:
- порахуйте до 10;
- дізнайтеся причини поведінки (коли зрозумілі причини, то відразу ясно, що з цим робити);
- не кажіть: «Та скільки можна!» (це призведе до байдужості).
Якщо ж покарання необхідно, правила такі:
- карати НЕ фізично (лише у виняткових випадках можна злегка шльопнути);
- НЕ залишати дитину наодинці з самим собою (він не робить висновків, а слова вибачення — це лише пам’ять маніпуляції);
- покарання повинно тривати стільки хвилин, скільки дитині років, і не більше;
- і дуже важливий момент: навчіться вибачатися перед дитиною.
Також дуже добре працює правильне переключення уваги. Саме правильне, а не категорично інше. Якщо дитина експериментує (по-вашому бешкетує і робить на зло), адаптуйте ситуацію. Стукає по столу? Дайте барабан. Виливає воду з ванни на підлогу? Підставте тазик.
У продовженні ми поговоримо про правила виховання самостійності та працелюбності, а також навчимося бачити і розпізнавати маніпуляції причини негативних реакцій.