Німе кіно — жанр абсолютно особливий. І, на жаль, вже давно забутий. А адже це основа основ — класика кінематографа, яку так приємно іноді згадати. У 2011 році це зробив Мішель Азанавічус, знявши чудовий чорно-білий німий фільм «Артист» (і який, до речі, взяв чимало нагород). Якщо ваші діти захоплюються кіно і його історією, то неодмінно познайомте їх з цим жанром.
Политий поливальник, 1895
Режисери: брати Люм’єр
«Политий поливальник» — це такий маленький, зовсім коротенький фільм для людини, але зате який величезний фільм для людства. А справа все в тому, що саме Луї і Огюст Люм’єр запатентували перший апарат для одержання рухомого зображення. По суті, брати Люм’єр започаткували документального кіно знімали на плівку короткі репортажі з буденного життя міста і своєї сім’ї. Одне з небагатьох виключень — знаменитий короткий скетч «Политий поливальник», де хлопчик-підліток наступає на шланг за спиною садівника, і той в результаті несподівано обдає себе струменем води. Сцена була знята на натурі, а в якості виконавців виступили приятелі Люм’єр. Фільм був включений в програму першого платного кіносеансу з десяти фільмів в Парижі в підвалі «Гран-кафе» на бульварі Капуцинів 28 грудня 1895 року.
Зачарована готель, 1897
Режисер: Жорж Мельєс
Жоржа Мельєс називали справжній чарівником кіно, а все тому що саме з’єднав дві головні речі в кіно: зйомку на кіноплівку і театральне дійство. Мельєс зробив багато смішних фільмів, дивитися які все ще неймовірно кумедно, навіть тепер, через понад століття. Цей простий, але дуже привабливий короткометражний фільм одна з найкращих ранніх робіт Жоржа Мельєса. Він був фокусником, який вирішив включити магію в свої фільми і використовувати різні новаторські методи для того часу, щоб зробити їх чарівними. Саме він одним з перших почав робити монтаж фільмів, відрізаючи і склеюючи плівку, нашаровувати зображення одне на одного. І змушуючи предмети зникати! Ці прийоми він застосували у своїй «Зачарованою готелі», де зіграв головну роль. В даний час легко розкусити всі трюки, ну а в кінці 19 століття час це було чимось неймовірним.
Поліцейські, 1922
Режисер: Бастер Кітон
Бастер Кітон — один з найгеніальніших кіноакторів, режисерів і каскадерів, чиї творчі відкриття і знахідки до цього часу впливають на творців кіно. За сюжетом у «Поліцейських» головний герой потрапляє з одного неприємного пригоди в інший, утікаючи від доброї сотні полісменів. Цей фільм Кітона вважається одним з кращих в своєму жанрі, зокрема як фільм-погоня. Критики того часу, та й наступні дослідники, відзначали досконалість цієї картини у всьому, що стосується ритму, виконання трюків і, звичайно, почуття гумору їх автора.
Безпека понад усе, 1923
Режисери: Фред С. Ньюмейер, Сем Тейлор
Головний герой відправляється з провінції в місто, щоб почати нове життя. Але все якось не складається — він працює дрібним продавцем у магазині тканин, знімає разом з товаришем жалюгідну кімнату, а всі зароблені гроші витрачає на подарунки нареченій, що залишилася в провінції. І тут вона несподівано приїжджає до нього, і хлопець, вирішивши раз і назавжди виправити своє становище, збирається зробити подвиг. Головну роль у фільмі виконує Гаррі Ллойд — один з представників тріумвірату коміків-трюкачів епохи німого кіно.
Цирк, 1928
Режисер: Чарлі Чаплін
Ім’я цього актора і режисера знають навіть ті, хто ніяк не стежить за кінематографічним мистецтвом. Сумна комедія про пригоди Бродяги (Чарлі Чаплін) у складі гастролюючого цирку входить у всілякі списки найкращих фільмів усіх часів і народів. Все-таки Чапліну якось по-особливому вдавалося лише за допомогою міміки і жестів висловлювати думки і почуття своїх героїв. До речі, сцена в якій Чапліна кусають мавпи — нещасний випадок. Клітка випадково відкрилася і розлючені звірі кинулися на актора. Перші секунди Чарлі був у шоці (це можна побачити), але потім тільки кричав: «Не припиняйте зйомку». Чого тільки не робили генії заради мистецтва!
Киноподборка створена в партнерстві з Фестивалем мистецтва кіно для дітей та підлітків «Чилдрен Кінофест» за підтримки Представництва Європейського Союзу в Україні та Державного агентства України з питань кіно.