
Констанція Фортунато, американський диригент, волонтер, глава Schola Cantorum, диригент Сelebration Choir, засновниця Music Camp International
Про значення музики в житті дитини
Я вірю в те, що музика неймовірно важлива для розвитку дітей – це те, що активізує різні частини мозку. Музика пов’язана з абсолютно різними областями знань: математикою, мовою, мистецтвом, і, звичайно, вона зачіпає наші почуття. Вона дає потужний ефект у розвитку дитини. Знаєте, є навіть така методика, завдяки якій за допомогою музики дітей навчили читати.
В основному всі дослідження підтверджують позитивний вплив класичної музики. Ця музика була прекрасна 300 років тому, і вона залишається такою і сьогодні. А музика в стилі хеві-метал і хіп-хоп може бути дуже популярною зараз, але через шість місяців або шість років вона не буде мати такого ж успіху.
Про те, як побачити музичний талант у своїй дитині
Від батьків залежить дуже багато. Наприклад, деякі мами чи тата співають своїм діткам пісеньки, колискові — це прекрасний спосіб у майбутньому отримати зворотний зв’язок, коли заспіває дитина. У 1980-х роках Лоренс Колберт, спеціаліст з розвитку мозку, встановив, що якщо ми будемо співати маленькому дитині, а не говорити з ним, він заспіває перш, ніж скаже перші слова.
Дуже важливо створити будинку особливу атмосферу, включати дитині хорошу музику фоном. Є навіть спеціальні концерти для дітей, які допомагають їм дізнаватися музику, надихають і спонукають взяти в руки перший інструмент.
Коли я була маленькою, моя мама брала мене на концерти, я дивилася на музикантів і думала: «От, чим я буду займатися, коли виросту».
Звичайно, цифровий вік, в якому ми живемо, має величезне значення на дітей. Планшети, смартфони призводять до того, що діти використовують свої пальці, але не мізки, вони втрачають здатність фантазувати, адже все є – картинка, інформація — все відразу перед очима. Батькам потрібно пам’ятати, що головне – стимулювати уяву дитини, тому хоч іноді вимикайте всю цю електроніку. Якщо ми зараз не візьмемося за вирішення цієї проблеми, через 20 років наше суспільство просто деградувати. Тому моя порада: обмежуйте кількість проведеного часу дитиною зі смартфоном в руках, а замість цього оточіть його добрими книжками, музикою, розмовами.
З якого віку дитині краще почати займатися музикою
Все залежить, звичайно ж, від вчителя. Є ті, які займаються з дітьми, які вже вміють читати і рахувати… У цьому разі дитина має бути постарше. А для інших ці вміння неважливі, вони використовують різні методики. Але найкращий період для початку занять музикою – у віці від 3 до 7 років. 70% слуху розвивається у дитини саме в цей проміжок.
Хоча в Україні я працюю з дітьми у віці з 11 до 15 років. І тут є кілька причин. По-перше, ми вчимо дітей читати ноти. А, по-друге, велика увага приділяється перформансу – компоненту, допомагає краще донести зміст музики. Той рівень концентрації, який нам необхідний для реалізації проекту, є у дітей у цьому віці. Вони вже досить дорослі, у них є життєвий досвід, ну а моє завдання-довести суспільству, що і в цьому віці дитину можна навчити за кілька днів грати – вони всі музичні.
Американські вчені Томас Армстронг і Говард Гарднер довели, що діти можуть вчитися різними способами. Хтось з дітей є візуалом, комусь легше сприймати інформацію на слух, до кого-то потрібен особливий особистий підхід, а хтось запам’ятовує все через спілкування… Помилка в системі освіти – це те, що ми вчимо дітей тільки одним способом. І якщо цей спосіб підходить дитині, ми думаємо: «О, ця дитина дуже розумний!», а якщо ні, то вважаємо, що з ним щось не те, він дурний, бездарний… Але ж це не проблема дитини, це проблема вчителя – знайти той шлях серед всього існуючого різноманіття, по якому він зможе вчитися…
Як структурувати заняття
Зазвичай моя репетиція займає хвилин 50. За цей час ми розбираємо шість-сім творів. Часто педагоги допускають одну і ту ж помилку: коли дитина не розуміє, вони починають повторювати йому одне і те ж кілька разів. Але так ми тільки витрачаємо час. Якщо діти не можуть зрозуміти матеріал, потрібно змінювати методи донесення: ага, не вийшло так, значить, спробуємо ось цим способом. Свої 50-хвилинні репетиції я ділю на десять частин: в результаті у мене є по п’ять хвилин на досягнення мети – вивчення матеріалу. Ще одна поширена помилка – довгі роз’яснення. Діти не запам’ятають більше, якщо їм щось довго розтлумачувати, їх потрібно залучати в процес, використовувати інтерактив. І, до речі, в цьому випадку те, що я не говорю по-українськи або по-російськи тут – це перевага!
В музичному таборі я навчаю дітей за шість днів нотах. Ні, вони не стають професіоналами відразу ж, але вони розуміють структуру, будову твору, вчаться читати по нотах. Насправді все це дуже просто, це як з маленькими дітьми: коли мама або тато сідає з малюком і вчить його читати, розповідає казки та історії, дитина виростає з любов’ю до читання. Але якщо з ним не займатися, навряд чи у вас виросте дитина, яка читає книги запоєм.
І, до речі, доросла людина теж може відкрити в собі музичний талант. У США я як раз-таки працюю з дорослим хором, де співають як 20-річні студенти, так і 70-річні американці.
Поради мамам
У мене є двоє дітей і четверо маленьких онуків. І треба сказати, що зі своїми дітьми я займалася музикою, дочка, наприклад, виступала за університетський хор. Але хоча вони не стали професійними музикантами, син недавно запитав мене, чи зможу я позайматися музикою з його дочкою, і я відповіла, що з радістю. А, в цілому, ніяких рекомендацій я не даю своїм дітям в їх вихованні власних дітей, вважаю, це не моя справа.
Моя порада мамам, які хочуть, щоб їх діти виросли музичними – взаємодійте з ними і перетворите усі в гру. Знаєте, деякі мами кажуть, що хочуть, щоб їх дитина навчився грати на фортепіано. Але у них з усіма своїми турботами немає часу, щоб сидіти і слухати постійно, як грає син або дочка протягом години. Так от, просто сядьте поруч на п’ять хвилин і послухайте, а потім йдіть займатися своїми справами, але через пару годин приділіть ще п’ять хвилин і послухайте гру дитини, і, можливо, ще п’ять хвилин виділіть перед початком вечері… Не так вже й багато на самій-то справі.
У нас у США, до речі, часто мами збираються разом з дітьми і організовують невеликі міні-оркестри. При цьому інструменти знаходяться де завгодно. Взяти ту ж кухню: каструлі, пляшки, келихи – всі вони звучать, і по них можна відбивати ритм!
Що слухати
Серед моїх улюблених композиторів є і класики (Бах, Бетховен), і романтики (Шуберт), і імпресіоністи (Дебюссі)… Як педагог я постійно в пошуку, я шукаю ту музику, яка через багато років не втрачає своєї чарівності. Я не прихильник якогось одного стилю і ніколи не буду витрачати час на подібні дебати, час та історія все розставляють на свої місця. Але це не означає, що я не слухаю сучасну музику, мені подобаються багато сучасники, наприклад, Mary Lynn Lightfoot, John Rutter.
Мене всюди оточує музика – на концертах, репетиціях, тому в моєму будинку в каліфорнійському лісі найкраща музика – це тиша. Слухаючи музику, я не відпочиваю, я одразу починаю працювати, подумки представляючи ноти… Хоча перед сном я все ж можу послухати деякі мелодії Баха, і то тому що я натренувала свій організм засинати під них.
Читайте також: Констанція Фортунато про професії диригента