
Обсяг інформації, що дитині потрібно засвоїти у школі, зростає, як сніжний ком, і більшість цих знань, ймовірно, він ніколи не використовує в майбутньому. Тому представники альтернативних систем освіти пропонують перенести фокус уваги з власне інформації на розвиток того, хто навчається, і посилити його пізнавальні, розумові здібності. Це можна зробити за допомогою медитації, як розповів на минулому саміті в Києві «Наука і світ: Перевірені вирішення проблем насильства і соціальних конфліктів» Ешлі Дінс, доктор філософії, астрофізик. Пан Дінс також є педагогом з 15-річним стажем, він екс-директор Maharishi School в Айові, визнаної журналом Worth однією з восьми найкращих приватних шкіл з альтернативною системою освіти.
У системі освіти є три структурних елемента:
- це учень або студент, той, хто пізнає;
- це процес пізнання знання, або навчання;
- а також власне знання, обсяг інформації, який учень освоює.
Традиційно освіта найбільшу увагу приділяє знання, того, що повинно бути засвоєно. Учень повинен знати математику, історію та інші предмети. Цей примат знання створив величезний прогрес нашого матеріального світу, нашого життя – ми користуємося комп’ютерами, гаджетами, електрокарами і іншими благами цивілізації саме завдяки тому, що накопичили багато знань. Але в США, країні, яка інтенсивно користується цими благами, більш ніж 60% населення приймає медикаменти за призначенням лікаря, і більш ніж 90% жителів країни купують таблетки без рецепта. Чому вони це роблять? Тому що депресія, тривога, безсоння, високий кров’яний тиск та інші проблеми здоров’я і психіки змушують так чинити.
Елемент освіти: учень
Звичайно, нам завжди буде потрібно знання, але також важливо дослідити і дізнаватися більше про людей, які пізнають, про учнів. Нам потрібно знати, чому люди щасливі, як вони отримують відчуття самореалізації, як стають більш креативними та розумними? Тому необхідно розробляти освіта, засноване на свідомості. Свідомість – базовий рівень пізнання. Однак є різні рівні свідомості, про це вам розповість будь-який досвідчений викладач. У понеділок вранці студенти на задніх рядах можуть перебувати в сплячому стані свідомості, а на перших рядах – в стані неспання. Так само, як є різні рівні уваги, навчання, розуму, креативності, так і неспання теж. Тому освіта свідомості спрямоване на те, щоб розвивати більш високі рівні свідомості в учнях і студентах – щоб весь потенціал їх здібностей розкривався.
Освітня система США побудована таким чином, що університети приймають тільки кращих студентів. Якщо раптом президент Трамп змінить правила прийому, і в вузи зможуть вступати всі без винятку молоді люди, то в цьому випадку система завалиться, адже навіть найкращі університети світу не знають, як перетворити посереднього студента до кращого. Ця опція відсутня в нинішній системі освіти, а методика, заснована на свідомості, дозволяє внести її в систему.
Елемент освіти: здоров’я
Стрес – сильний побічний ефект освіти, як показали експерименти, проведені серед студентів Стенфордського університету. І стрес вражає не тільки студентів, але й викладачів. Вигорання вчителів – одна з колосальних проблем освіти, вони не витримують натиску і йдуть з роботи. Освіта в ідеалі повинна розвивати мозок людини, перш за все, його префронтальну кору, відповідальну за вищі функції, однак стрес це зводить «нанівець».
Згідно з дослідженнями нейробіологів, в стані неспання мозок людини діє злагоджено, різні ділянки не скоординовані. Трохи краще ситуація, коли людина закриває очі. Однак при трансцендентної медитації мозок приходить в узгоджене стан. Це велике відкриття дозволило розширити список прийнятих в науці станів людини, і до неспання, сну і сновидінь додати стан «вільного свідомості», в якому мозок працює злагоджено. Коли ми згадуємо наш час у школі, то спадає на думку, що там ми вивчали математику, історію, бігали на фізкультурі і зміни, і тільки однією річчю ми там не займалися – у нас не було жодного шансу сісти тихо і помовчати. Але тільки так ми можемо випробувати цей стан вільного свідомості, коли у взаємодію приходять префронтальна кора і примітивний мозок людини.
Дослідження показали, що в контрольних групах, практикували трансцендентну медитацію, у учасників підвищився рівень креативності, розумова ефективність, абстрактне мислення – саме ті якості, які хотілося б розвивати в учнях і студентах. За результатами замірів учні шкіл Сан-Франциско значно покращили свої оцінки з математики, англійської мови, при тому, що ніяких змін у методиці викладання цих предметів не було. Крім того, в цих школах на 75% знизився рівень пропуску уроків – діти набагато більше хотіли ходити в школу.
Елемент освіти: медитація
Медитацію впроваджують не тільки американські школи. Приміром, одна з шкіл Ізраїлю з цією практикою отримала нагороду від уряду країни за те, що змогла значно знизити рівень насильства серед підлітків. Медитації вводяться в школах Португалії, Монголії, Бразилії, де уряд законодавчо дозволив у будь-якій школі вводити цю практику, а також в Колумбії, Чилі, Перу, Мексиці, Великобританії та інших країнах.
Більшість з того, що діти вивчають зараз у школах, швидше за все, в найближчому майбутньому застаріє. Коли діти запитують мам, з чого вони починали вивчати комп’ютер, мама, напевно, відповість, що з клавіатури. А нинішні діти можуть і зовсім не знати, що це таке, адже зараз є голосовий пошук. Тому на перший план виходить не предмет знань, а мозок і його здібності, креативність, критичне і абстрактне мислення, розум. І так можна відповідати на швидкі зміни в суспільстві.
Також кожен з батьків хоче, щоб його дитина росла здоровою, того ж хочуть вчителі для своїх учнів. Ми хочемо проводити профілактику захворювань, і таку профілактику може дати практика вільного свідомості. Ми знаємо, що більшість хронічних захворювань мають відношення до стресу. Згідно тривалого, 14-річного дослідження, яке провів «Американський журнал по просуванню здорового способу життя» в контрольній групі з 1400 осіб, вартість медикаментів, які купує людина, з віком збільшується. Насправді, ми всі це знаємо. Але була й група, яка проводила медитації, і її учасники в результаті витрачали на 58% менше! Самим вражаючим фактом є той, що в групі, де люди починали медитувати з 65 років, їх витрати на медицину знизилися на 75%. У нашому старіючому суспільстві медитація може бути рятівним колом.