Щодня люди користуються руховими навичками. Кожна людина володіє своїми стилем і темпом при ходьбі, листі, грі, праці.
Характеристика
У психології запам’ятовування, збереження і відтворення різних рухів і систем за допомогою шкірно-м’язового, вестибулярного і моторного аналізаторів називають рухової (моторної) пам’яттю. Це вища психічна функція. Вона оптимізує процеси мислення. Навіть при виконанні найбільш простих дій в мозкових структурах вибудовується чіткий алгоритм.
Це дозволяє заощадити час і ресурси організму, вивільнити простір для виконання нових завдань. Дії виконуються автоматично.
Протягом дня кожна людина робить велику кількість різноманітних рухових маніпуляцій. Приступаючи до будь-якої дії, будь то робота на конвеєрі, плавання або їзда на велосипеді, індивід повинен спочатку йому навчитися. На несвідомому рівні він фіксує в пам’яті амплітуду, напрямок, швидкість, тривалість руху. Без запам’ятовування потрібно було б щоразу знову їм навчатися, освоювати з чистого аркуша.
Ознакою доброї рухової пам’яті є фізична спритність, вправність у праці. Так, гра на музичному інструменті віддруковує в пам’яті, коли-то вивчені твори. Через кілька років, після тривалої паузи музикант бере в руки інструмент і без помарок виконує музичну п’єсу. Він і сам щиро здивований тому, що руки пам’ятають найдрібніші деталі цієї композиції.
Механізм
У психофізіології докладно описаний весь процес запам’ятовування і відтворення рухів. В його основі лежить діяльність центральної нервової системи. Для виконання різних дій спрацьовує активує ретикулярна система (АРС) у сукупності з моторними аналізаторами.
За бажання людини опанувати рух сигнал миттєво надходить в АРС, що нагадує сіточку і охоплює всі стовбурові структури мозку. Там відбувається обробка інформації, яка може бути заблокована або відправлена в кору великих півкуль. Припустимо, при перегляді гімнастичних вправ людині захотілося повторити їх, але лінь піднятися з крісла. Не особливо сильна мотивація гальмує сигнал.
Можлива й інша ситуація. Людина заздалегідь одягнув спортивний костюм, приготувався виконати і запам’ятати всі вправи. АРС відразу відзначає важливість подій, посилає сигнал у мозок.
Далі включається моторний аналізатор, розташований в лобовій частині головного мозку. Збереження інформації відбувається при безпосередньому залученні гіпокампу, що знаходиться в медіальних скроневих відділах. Відразу починають діяти м’язова система і вестибулярний апарат.
За час виконання вправ відбувається часткове їх запам’ятовування. При багаторазовому повторенні рухів в майбутньому дії виконуються автоматично з будь-якою швидкістю, так як надійшов сигнал миттєво включає ті ж відділи головного мозку.
Функції
Рухова пам’ять забезпечує людину повноцінним існуванням, сприяє розвитку координації рухів, знімає нервову напругу і тонізує мускулатуру. Основні її функції простежуються у побуті, навчанні та професійній діяльності.
- Побутові навички людина вдосконалює протягом усього життя. Їх освоєння починається з дитинства. Чіткі та узгоджені дії допомагають малюкові обслуговувати себе, виконувати гігієнічні процедури, користуватися столовими приладами. Процес оволодіння рухами постійний. Інший раз дорослому треба навчитися користуватися побутовим приладом: посудомийній машиною, кавоваркою і т. д.
Якщо нова техніка нагадує попередню, то діють старі нейронні зв’язки, і людина автоматично відтворює потрібні рухи. Незнайома модель коригує моторну пам’ять, приводить її у відповідність з новою інструкцією.
При хворобі Альцгеймера втрачаються раніше встановлені нейронні зв’язки. Моторна пам’ять перестає працювати, і людина більше не може обслуговувати себе.
- Даний вид пам’яті важливий для процесу навчання. Рухові і мовні аналізатори перебувають поруч. Для гарного освоєння мови і листа необхідно розвивати дрібну моторику рук у дітей. Рухова пам’ять активізується при вишиванні, шиття м’яких іграшок, виготовлення виробів з природних матеріалів, макаронних аплікацій, картин з круп і т. п. Комплекси фізичних вправ, правила командних ігор сприяють формуванню рухової пам’яті.
Дитяча центральна нервова система дуже гнучка, тому дитині легше, ніж дорослому опановувати рухами.
- Неможливо освоєння багатьох професій без використання рухової пам’яті. Деякі спеціальності вимагають виконання точних, тонких і складних дій. Електрики, акробати, каскадери, танцюристи зобов’язані постійно вдосконалювати рухову пам’ять, інакше досягти значних успіхів у професійній діяльності неможливо. Від невірного руху рук інших фахівців залежить життя людини. Страшно уявити хірурга, сапера, машиніста поїзда або льотчика з поганою моторної пам’яттю.
Розвиток
Розвивати моторну пам’ять вкрай важливо. Нерідко рухові навички допомагають зберегти здоров’я і життя людині, що уміє правильно згрупуватися при падінні. В ожеледицю він безпечно приземляється, тим самим уберігає себе від серйозних травм.
Психологи наводять випадки виживання автомобілістів, які потрапили в екстремальну ситуацію на дорозі. Там немає часу на обмірковування плану дій. Водій машинально вивертає кермо в потрібному напрямку при вигляді мчить по зустрічній смузі автомобіля.
Приділяти увагу рухової пам’яті потрібно з раннього віку. Дитині вкрай важливо розвинути правильну моторику. Є безліч ігор на її розвиток. Дошкільнятам пропонують повторювати прості рухи за дорослими. Можна зав’яжіть дитині очі і провести його по простому маршрутом, а потім запропонувати пройти тим же шляхом без пов’язки. Дуже добре долучати дітей до ігор з конкретними правилами: «Знайди собі пару», «Струмочок», «У ведмедя у бору».
Як гімнастики для рук непогано використовувати в’язання, вишивання, малювання, ліплення, різьблення по дереву. Можна грати з членами сім’ї на показ і відтворення рухів. Спочатку один демонструє якісь дії, а партнер відтворює їх в точності. Потім той додає до зображеного нові рухи, які в сукупності з початковими діями повинен показати перший гравець, додавши чергове рух. Програє сбившийся з правильного відтворення і забув послідовність дій.
Для закріплення в пам’яті якихось певних рухів потрібно неодноразово робити одне і те ж дію. Бажано повторювати його не менше 100 разів. Правильне його виконання доводиться до автоматизму. Це ж відноситься і до завдань на зміну положення.
- Вправа «гриб – поляна» виконується кистями і пальцями рук. Плечима рухати не варто. Задіюють тільки передпліччя. Одну руку, яка символізує гриб, стискають в кулак і виставляють вперед. Вона спрямована вгору. Розкрита долоня іншої руки означає галявину, яку слід помістити безпосередньо під грибок. Потім швидко пряму долоню переводять у положення над стиснутим кулаком. Під час зміни одного символу іншим темп поступово прискорюється.
- При виконанні наступного вправи пропонується уявити два величезні колеса. Потрібно витягнути руки і почати обертати уявні колеса в різних напрямках. Однією рукою подається обруч рухають на себе, а другою рукою – по напрямку від себе. Потім людина виконує обороти в протилежну сторону.
Чим швидше відбувається зміна напрямку, тим краще.