Напевно у кожного підлітка є якісь ідеї, які він чи вона хотіли б втілити в життя. А то й розвинути бізнес. З чого почати, які перші кроки потрібно зробити, — своїм досвідом на всеукраїнській конференції для унікальних тінейджерів «Завтра_2037» у Дніпрі поділилася 15-річна винахідниця Єлизавета Годовікова.
За останні кілька років я брала участь у багатьох заходах та конкурсах, пов’язаних з запусками стартапів, і мені є що порадити тим, хто не тільки придумує, але і хоче реалізовувати.
Участь у конкурсах
Нам часто кажуть, що треба проявляти себе як можна більше, в тому числі через участь у всіляких заходах і конкурсах. Але ось що важливо: запам’ятовуються кращі. Тому якщо ви хочете, щоб ваш проект запам’ятали і дали фінансування, важливі:
- Оригінальна і актуальна ідея
- Цікава розповідь
- Гарна презентація
- Активну участь
Якщо в журі можуть сидіти ваші потенційні інвестори, зосередьтесь в своїй презентації на таких організаційних моментах, як бюджет проекту, терміни його реалізації та ін. Також варто дізнатися сферу інтересів членів журі, що для них важливо, що вони оцінюють – і все це вмістити в презентацію. Сама презентація не повинна бути занадто яскравою і барвистою, тому що це ріже очі. Використовуйте менше тексту, більше картинок, тому що візуальне супроводження завжди важливо. І пам’ятайте, що ваша презентація – це тільки для підтримки, ви повинні орієнтуватися в тому, що говорите. У мене була ситуація на конкурсі, коли презентація не запустилася, був тільки один вступний слайд і час, за який я повинна була розповісти про свій проект. І я впоралася.
Всі говорять, що англійська потрібен. І він реально потрібен! Часто на конкурсах присутні люди з інших країн, які задають питання на англійській мові. У мене була подібна ситуація на фіналі конкурсу «Чисті вулиці», де були англомовні судді. Багато учасників брали навушники для перекладу, і мені теж пропонували переклад, але мені не довелося скористатися ним, тому що англійську я знаю і з легкістю змогла відповісти на запитання.
Участь у акселерациях
Щоб розвинути ваш тільки що створений стартап, акселератор дає вам гроші на купівлю обладнання, наприклад, допомагає технічно. Ви також можете познайомитися з різними фахівцями, які допоможуть реалізувати вашу ідею. Компанія-акселератор зацікавлена в тому, щоб ваш проект вистрілив і був успішним, тому що ще на етапі акселерації вони у вас вкладають гроші. Тому, коли проект стає успішним, вони отримують свою частку акцій. Щоб потрапити в акселератор, потрібно:
- подати заявку;
- приготувати класний спіч, щоб вас помітили;
- бути готовим працювати над ідеєю день і ніч протягом півроку (стільки в середньому триває акселерація).
В Україні акселератори зараз тільки зароджуються, серед найбільших — IoT Hub, 1991 Open Data Incubator, HUB 4.0. Їх мало, але вони є і потрібно прагнути потрапити до них.
Участь у виставках
Виставки — це завжди масштабні заходи. На жаль, в Україні виставки найчастіше платні, і не завжди є можливість туди потрапити. Але є варіант участі у виставках-конкурсах, де можна і виступити, і отримати приз, і шанс потрапити в ту ж акселерацію, тому що часто на таких заходах присутні компанії-акселератори. Пам’ятайте, що спершу на виставці люди бачать ваш стенд, потім чують, що ви говорите, і тільки потім вони можуть підійти до вас ближче, дізнатися додаткову інформацію, попросити контакти та ін Тому для участі потрібно круто оформити стенд, придумати презентацію, зробити плакати, а ще краще — продемонструвати прототип вашої технології. Також не забувайте про роздатковий матеріал у вигляді візиток або листівок.
Активність у медіа
Хороші блогери стають популярними, тому що вони регулярно роблять свою роботу і удосконалюються. На багатьох відеоблогах на YouTube є навіть чіткий графік виходу відео. Тому, щоб правильно розвиватися в соцмережах, щоб вас постійно дивилися і читали люди, потрібно робити регулярні пости з цікавою і унікальною інформацією про ваш проект. І забудьте про репостах відео з котиками, уникайте засмічення своєї сторінки. Ще соцмережа можна використовувати і для залучення уваги потенційного інвестора, для цього спробуйте затегать у своєму пості акселератора, тоді є шанс, що він побачить вашу розробку.
Краудфандинговые платформи
Якщо у вас вже є прототип, ви готові працювати, далі можна рухатися на краудфандинговую платформу, де можна зібрати кошти на свій проект. Для такої платформи, крім прототипу, потрібно відео про ваш проект, короткий опис, фотографії. Також потрібно визначитися з бюджетом проекту, в неї закладайте і собівартість, і свою роботу, і роботу інших людей, — але він не повинен бути захмарним. Після того, як ви розмістите свій проект, настає час для всілякої активності в соцмережах — по максимуму пишіть про те, що ви запустили кампанію, тому що якщо ви не наберете потрібну суму, всі пожертви повернуться назад до людей.
І наостанок, 5 принципів початківця стартаперів:
1. Пам’ятайте, що потрібний вам людина може перебувати в «6 рукостисканнях» від вас!
2. Доводьте до кінця і не здавайтеся! Якщо вам сказали мільйон «ні», але одне «так», ідіть туди і рухайтеся в своєму напрямку. Все вийде!
3. Всі ми люди і кожен з нас може робити помилки. Не бійтеся помилятися, робіть висновки і вчіться!
4. Не відкладайте на завтра те, що не хочете робити взагалі. Займайтеся тими проектами, від яких очі горять!
5. Будьте позитивними людьми, незважаючи ні на що, тоді до вас потягнуться люди!